کد مطلب:124700 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

مقام عصمت
از فضایل مشترك امامان، عصمت از هر گناه و مصونیت از خطا در دائره دینی می باشد. در موضوع رهبری این شرط ركن و محور است. مدیریت جامعه را هر كس عهده دار نمی تواند باشد، بلكه افرادی شایستگی این مسؤولیت را دارند كه در ابعاد گوناگون توان مند بوده، كه دو بعد مهم آن صیانت در اندیشه و رفتار از هر گونه عصیان و ناهنجاری است.

همین معیار است كه اعتماد مردم را به رهبری دین تأمین نموده است. و مردم آشنا با شرایط امامت و رهبری موضع گیری های آنان را حق دانسته و با قلبی مطمئن آنان را شاخص های زندگی برگزیده اند.

بر این معیار بنیانی در امر رهبری افزون بر رهنمون عقل آثار دینی نیز رهنمون هستند، كه یكی از بهترین شواهد آیه تطهیر می باشد. در آیه تطهیر سخن از عصمت اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله است كه شرح آن در نوشتار «امام علی علیه السلام الگوی زندگی» مطرح است. [1] .



[ صفحه 46]



اما این كه مقصود از اهل بیت چه كسانی می باشد. به شهادت روایات متواتر از شیعه و سنی بعد از فرود آمدن آیه تطهیر رسول اله صلی الله علیه و آله علی وفاطمه و حسن و حسین را در زیر كسا گرد آورد و فرمود: هؤلاء اهل بیتی. [2] كه منظور قرآن را رسول الله صلی الله علیه و آله آشكار كرد كه حتی همسران رسول الله صلی الله علیه و آله را شامل نمی شود. بلكه افراد خاص منظور قرآن است. آنان كه در تقوا و طهارت به مقام عصمت بار یافته اند. نام و نشان آنان در زبان رسای رسول الله صلی الله علیه و آله شفاف بیان شده اند.آن فرزانگان علی و فاطمه و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین می باشند [3] ، كه مجموع اهل بیت علی و فاطمه و یازده امام همام از نسل فاطمه می باشد. روایات از دو طایفه شیعه و سنی به طور یقین وارد شده است كه: رسول الله صلی الله علیه و آله هنگامی كه اهل بیت را زیر كسا گرد آورد و همسرش ام سلمه نیز خواست در جمع آنان وارد شود، حضرت در حق وی دعا كردند، لیكن همسرش را در جمع اهل بیت راه نداد. [4] با این كه ام سلمه از شایستگان بود. بر این اساس این نكته مهم از آیه تطهیر شفاف می گردد كه اهل بیت رسول الله صلی و الله و آله از مقام مخصوص بهره ورند كه هیچ كس به آن مقام بار نیافته است و آن مقام عصمت است. ره یافتن به این مقام گرچه بر همگان ممكن است، لیكن آنان كه به طور قطع به این مقام رسیده اند و مورد تأیید خدای سبحان می باشند، اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله می باشند.



[ صفحه 47]




[1] امام علي عليه السلام الگوي زندگي، ص 54.

[2] نور الثقلين، ج 4، ص 270، صحيح مسلم، ج 7، ص 130.

[3] همان، ص 272.

[4] در المنثور، ج 5، ص 198، با تفاوت، صحيح مسلم، ج 7، ص 130، نور الثقلين، ج 4، ص 270، اسد الغابة، ج 2، ص 11.